Logo rijssensnieuwsblad.nl


Bert Meijer (links) en Tonnie Kerkhof (rechts) werken samen met vier andere vrijwilligers aan de bouw van een nieuwe zomp.
Bert Meijer (links) en Tonnie Kerkhof (rechts) werken samen met vier andere vrijwilligers aan de bouw van een nieuwe zomp.

Nieuwe zomp: 'Raank as ne kruuwagen'

door Jenny ter Harmsel

ENTER/RIJSSEN - Druk wordt er gezaagd en getimmerd in de werkplaats op 'De Enterse Waarf'. Tonnie Kerkhof (70) uit Enter en Bert Meijer (65) uit Zuna zijn hier altijd op de maandag en dinsdag met vier andere vrijwilligers actief bezig aan de bouw van de vierde zomp sinds zij hier werken. Dit doen zij al zo'n zeven à acht jaar.

E"Op dit moment zijn we bezig met een zomp voor Rijssen, als vervanger van de 'Regt door Zee' die bij de Pelmolen ligt en sinds 1986 vaart. Dat is de eerste zomp sinds de tweede wereldoorlog, een stukje historie herleefde weer. Het casco van de nieuwe zomp is bijna gereed, na de vakantie gaan we verder met de afbouw", aldus Kerkhof. De mannen vinden het mooi om elke keer weer aan de boot te werken. Kerkhof komt uit de wereld van de bouw en timmerde en Meijer werkte in de elektrotechniek en had een bedrijf in schotelantennes. "Dat bedrijf bestaat nog steeds hoor, ik heb het destijds verkocht. Ik verzorg met name veel elektrawerk. Deze zomp wordt er ook geen meer op diesel zoals de huidige zomp maar elektrisch aangedreven." Naast de zomp in Rijssen, ligt er één in Enter (De Vriendschap) , één in Hellendoorn en één in Haaksbergen. Kerkhof: "We hopen deze zomp voor het volgende vaarseizoen klaar te hebben." Het is nog niet bekend of de nieuwe zomp dezelfde naam houdt. De zomp is een platbodem (boot met een platte bodem) met krommers (kromme dwarsbalken, spanten, uit één stuk) en opboeisels (losse schotten waarmee de zijkanten worden opgehoogd). Aan beide kanten zitten zwaarden die de zomp beter bestuurbaar maken. De eikenhouten planken van de bodem en de huid (de zijkanten) zijn uit één lengte, dat maakt de boot sterk. Zelfs met een zware vracht ligt de zomp niet diep in het water (40 cm). De stevens zijn iets opgekrikt, waardoor de boot heel goed bestuurbaar is. "Een fantastische schuit" zeggen de schippers, "raank as ne kruuwagen."\

Vroeger was de zomp bedoeld voor vervoer van vracht, dat waren er velen. "Maar momenteel dus puur varen met toeristen. Wij zijn, naast botenbouwers, dus ook nog eens schippers, samen met ongeveer 35 anderen. Daar hebben we een schema voor", lacht Kerkhof.Hij had vroeger niks met boten terwijl Meijer nog steeds een eigen boot heeft. "Maar omdat ik wel van klussen houd, kan ik ook met boten bezig zijn. Ik heb me er destijds wel eerst wat meer in verdiept. Het is weer heel wat anders dan werken in de 'gewone' bouw.

Vrijwilligers
De zompenbouw wordt in het geheel door vrijwilligers gedaan en de verdiensten komen puur uit het toerisme en eventuele giften. Meijer: "Helaas krijgen we geen subsidie. Een wens zou ook zijn om de werkplaats iets te vergroten. In de winter komen namelijk ook boten terug voor onderhoud. Dan is het echt passen en meten om de vaartuigen kwijt te kunnen."
De mannen zijn er bijna net zo druk mee als iemand met een fulltime baan maar ze hopen het nog een tijdje vol te houden.

Voor meer informatie over de boten en tochten over de Regge kunnen belangstellenden een kijkje nemen op de website.

1 reacties